голова директорату мон олег шаров: «сьогодні якість освіти – відповідальність педагогів»

Центрально український національний
технічний університет

Українська English


Голова директорату МОН Олег Шаров: «Сьогодні якість освіти – відповідальність педагогів»

Як ви вже знаєте, на базі Центральноукраїнського національного технічного університету триває «багатосерійний» Всеукраїнський онлайн форум «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану». Минулого тижня відбулась друга сесія форуму, відкривав яку годинний ефір (виступ та відповіді на питання) із Генеральним директором директорату фахової передвищої, вищої освіти Міністерства освіти і науки України Олегом Шаровим.

Про першу сесію форуму «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану» можна прочитати на сайті ЦНТУ за посиланням. Нагадаємо, мета форуму – обговорення та вивчення успішних прикладів освітньої та наукової діяльності закладів освіти України під час війни.

«Дозволю собі нагадати три пріоритетні задачі, які ми сьогодні вирішуємо, – зазначив голова директорату МОН Олег Шаров. – Перше: підтримка людей, які стали на захист України, включаючи співробітників закладів освіти і здобувачів освіти. Друга задача – безпека співробітників і студентів закладів освіти, тому що люди для нас – найвища цінність. Третій пріоритет (якщо вирішені перше та друге питання) – освітній процес. На жаль, сьогодні освітній процес посідає саме таке місце в нашій системі пріоритетів: оборона, безпека, навчання. Це не звично для закладів освіти. Це ставить освітній процес в умови, в яких він раніше не був, але задача забезпечення якості освіти при цьому нікуди не ділась.

Звичайно, ми маємо проблеми з закладами освіти, які опинились під тимчасовою окупацією. Звичайно, є проблеми з закладами, де серйозно зруйнована матеріальна база. Найголовніший виклик: усі наші рішення, усі наші дії мають перед собою першу мету – це підтримка захисників України.

Тільки коли підтримка захисників України дасть результат і ми переможемо у цій війні, ми можемо говорити про повернення системи вищої освіти України до звичайного формату. Щоб усі могли працювати в аудиторіях, лабораторіях, проводити практикуми, виїжджати на експериментальні бази тощо. Сьогодні ми, на жаль, від цього далекі. Сьогодні практично весь навчальний процес у закладах вищої освіти України відбувається в дистанційному форматі. В тих регіонах, де ситуація є відносно спокійною, окремі заклади проводять освітній процес у змішаному очно-дистанційному форматі, але ми розуміємо, очні зайняття тривають до першої повітряної тривоги, коли зайняття доводиться переривати та йти до укриття.

Ми не знаємо, як довго ми працюватимемо в цих умовах, забезпечуючи при цьому функціонування системи вищої освіти. В таких умовах забезпечення якості освіти, можливо, найбільш складна задача за весь час. Це вимагає серйозної професійної відданості науково-педагогічних працівників та сміливості студентів.

Сьогодні кожен заклад освіти, кожен науково-педагогічний працівник намагаються побудувати освітній процес, виходячи з власного уявлення якісної організації навчання в сучасних умовах. Ми маємо два серйозних фактора «за» і два серйозних фактора «проти».

Перший фактор «за»: два роки ковідних карантинів привчили нас усіх до дистанційного навчання. Сьогодні вся наша система демонструє готовність до дистанційного навчання. Чесно кажучи, без досвіду дистанційного навчання зараз під час війни втрати якості освітнього процесу були б катастрофічними!

Звичайно, дистанційний формат не вирішує всіх питань якості освітнього процесу в цілому. Це означає, для того, щоб мінімізувати втрати якості, доведеться серйозно попрацювати людям: освітянам і здобувачам освіти. Безумовно, другий фактор «за» – відданість роботі, усвідомленість, щирість наших науково-педагогічних працівників.

Завжди в часи випробувань ключовим стає людський фактор. Технологія дистанційного навчання вже опанована, тепер якість освіти залежить тільки від людей. Як би не було важко, держава сьогодні має право розраховувати на вірність наших науково-педагогічних працівників своєму професійному покликанню; на те, що викладачі готові до звитяжної, творчої, креативної праці, щоб все ж таки передавати знання студентам та забезпечувати якість освіти.

При сьогоднішньому навчанні якість освіти – повністю сфера відповідальності викладача. Ще раз хочу наголосити: не кафедри, не університету, які формально несуть відповідальність. Реальна відповідальність, реальні можливості у того викладача, який безпосередньо виходить до здобувачів освіти.

Перший негативний фактор проти якості світи – фактор фізичних руйнувань закладів освіти або евакуації студентів. Нам доведеться намагатися компенсувати цей фактор. Ще раз хочу закликати адміністрацію закладів освіти: якщо ви бачите, що у вашому місті можливо організувати очно-дистанційний режим (зокрема, проводити лабораторні роботи), то давайте спробуємо, але, звичайно, за умови повної безпеки учасників освітнього процесу.

Другий негативний фактор – взагалі моральний фактор війни. Суспільство сьогодні знаходиться під моральним тягарем війни. Оборона країни – на першому місці. Якщо для людини на першому місці оборона, на другому – збереження життя рідних та близький, освітній процес ніколи не буде на першому місці.

Отже, ми повинні працювати над якістю освітнього процесу в межах цих двох ключових обмежень.

Сьогодні я хотів би звернутися до науково-педагогічних працівників і попросити від імені Міністерства освіти і науки: будь ласка, пам’ятайте, що зараз якісний освітній процес є повністю вашою відповідальністю. Сьогодні, можливо, як ніколи раніше, висока роль науково-педагогічного працівника.

Будьте максимально креативними! Ми зможемо досягти результатів, коли кожен буде придумувати, продумувати і реалізовувати в освітньому процесі прогресивні ідеї, просувати сучасні методики навчання, просувати сучасну наукову думку. Експериментуйте! Якщо щось не вдасться, це питання вашого наукового пошуку, але якщо не буде наукового пошуку, не буде й вдалих результатів.

Сьогодні кожен науково-педагогічний працівник «грає» не лише за себе, а й за кафедру, за університет. Будь ласка, зробіть так, щоб наші здобувачі освіти згадували цей період, як період звитяжної ефективної праці під керівництвом викладачів; щоб вони могли сказати: так, ми дійсно пройшли навчання під час війни, але під час війни ми по-справжньому вчились!

Сьогодні ми з вами знаходимось в абсолютно екстремальній ситуації. Від кожного з нас залежить більше, ніж зазвичай. Тому дуже прошу всіх працювати максимально звитяжно, працювати максимально креативно, і оцінювати кожне явищу скрізь призму свого критичного професійного сумління».

Відповідаючи на питання учасників форуму, генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти Міністерства освіти і науки України Олег Шаров розповів про рекомендації МОН щодо оцінювання закладами освіти мотиваційного листа вступників та про процедурні можливі проблемні моменти захисту дипломних робіт під час воєнного стану.

Також на другій сесії онлайн форуму «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану» виступали: представник Української асоціації студентів – UAS Михайло Рак, та представники Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Юрій Ушенко і Валентина Дворжак.

Записи усіх виступів форуму «Начасні практики забезпечення якості вищої освіти в умовах воєнного стану» можна переглянути на Facebook-сторінці форму www.fb.com/UAForumHEQ/.

Підготував Олександр Виноградов


«ЦНТУ» в соцмережах:
Приймальна комісія працює щодня, крім суботи та неділі.
Телефони приймальної комісії:
т. (0522) 55-93-13
т./viber +380950785900
т.+380966013370
e-mail: pk_kntu@ukr.net

Телефон університетської довідкової служби:
(0522) 55-92-66
© 2022 «ЦНТУ» Всі права захищено.
Використання матеріалів цього сайту можливе тільки
з посиланням на джерело.